За 107 млн. лв. субсидии за тютюн

Или откъде идва напрежението в сектора

Парите за тютюн всяка година създават напрежение. Обикновено производителите искат още пари от държавата. Този път спорът не е за общия обем на средствата, а за това как се разпределят между получателите им
Парите за тютюн всяка година създават напрежение. Обикновено производителите искат още пари от държавата. Този път спорът не е за общия обем на средствата, а за това как се разпределят между получателите им
Парите за тютюн всяка година създават напрежение. Обикновено производителите искат още пари от държавата. Този път спорът не е за общия обем на средствата, а за това как се разпределят между получателите им    ©  БТА
Парите за тютюн всяка година създават напрежение. Обикновено производителите искат още пари от държавата. Този път спорът не е за общия обем на средствата, а за това как се разпределят между получателите им    ©  БТА
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

 

Порочната схема за изплащане на субсидии на тютюнопроизводителите от държавния бюджет всяка година създава напрежение, критики и спорове и тази година не е изключение - тя доведе до поредните заплахи за протести и гладни стачки. Сблъсъкът този път е между самите производителите в бранша. Причината е, че тази година земеделското министерство предложи по-различен модел на разпределение на субсидията - единичната сума, изплащана на килограм продукция, да бъде по-висока за дребните фермери (с обеми на производство под 2 тона) и по-ниска за едрите производители. Това поляризира настроенията на производителите, а като ефект и самата им браншова асоциация се раздели на два лагера. В резултат от земеделското министерство обявиха, че във вторник ще проведат срещи с широк кръг представители на бранша, включително и недоволните производители, в опит да намерят компромисно решение. Субсидиите за тютюн по план трябва да бъдат изплатени до края на март.  

Дискусията обаче доведе и до редица обвинения в публичното пространство - за разпиляване на средства, за усвояването им от фирми, които отдавна са излезли от отрасъла и вече не произвеждат тютютн, и други злоупотреби. Истината е, че тези проблеми не са се появили вчера, а са заложени в самата схема на подпомагане. Макар политиците често да обясняват пред избирателите, че средствата се отделят за подкрепа на тютюнопроизводството, в действителност те се дават с цел излизането на тези фермери от отрасъла и пренасочването им към алтернативни дейности. Тоест плаща им се да не произвеждат тютюн, който обаче те продължават да произвеждат. 

Повече вижте в следващите въпроси и отговори.

Как се разпределят субсидиите за тютюн?

- Тъй като политиката на Европейския съюз е да не подкрепя производството и употребата на тютюн, България трябваше да прекрати изплащането на субсидии на производителите още с влизането си в съюза през 2007 г. Страната ни обаче поиска и получи удължаване на този срок с мотив, че няма алтернатива за заетите в този сектор от икономиката. Отсрочката бе до 2010 г. без опция за допълнително удължаване. България обаче успя да защити друг тип схема за производителите пред Брюксел. Тя предвижда фермерите, които са отглеждали тютюн в периода между 2007 и 2009 г., да получават субсидии от държавния бюджет, чиято цел е да им помогне да се пренасочат към производство на алтернативни култури. Според тази схема средствата се разпределят според обема на големината на производството от този период - с определена ставка за килограм тютюн от всеки сорт. Реално обаче никога не е имало контрол дали това "пренасочване" на тютюнопроизводители в действителност се случва.   

Защо пари се получават от производители, които не произвеждат тютюн?

- Тъй като субсидиите целят пренасочване - от отглеждане на тютюн към други култури или дейности, то средства получават само "стари" производители, такива, които са произвеждали суровината в посочения по регламент референтен период - 2007-2009 г. Тъй като оттогава са минали години, напълно възможно е част от тях драстично да са намалили производството си или пък са излезли от тази дейност, но въпреки това продължават да получават субсидия. Макар да няма официална статистика за броя им, преди година тогавашният министър на земеделието Димитър Греков обяви, че "10-15% от компаниите в сектора имат кухи квоти". Проверка на "Капитал Daily" през миналата година показа, че половината от 20-те най-големи получатели на субсидии за тютюн не съвпадат с 20-те най-големи компании в бранша по приходи.  

Колко средства се отделят за сектора?

- През 2013 г. тютюнопроизводителите получиха 84 млн. лв. годишно от държавния бюджет, като сумата бе сходна и през предходната година. През 2014 г. обаче кабинетът на Пламен Орешарски реши да я увеличи с около 20% и така тя надмина 100 млн. лв. Ръстът бе обяснен с тежката ситуация в сектора заради по-ниски изкупни цени. Плановете на настоящото правителство очевидно са да запази по-високия бюджет за тютюнопроизводителите, а не да върне старото положение отпреди 2014 г.  В план-сметката на фонд "Земеделие" е заложено субсидиите за тютюн да бъдат 107 млн. лв., съобщи пред агенция "Фокус" зам.-министърът на земеделието Цветан Димитров. 

Kaк се определя ставката за килограм тютюн?

- Какви субсидии за килограм тютюн ще получи отделният производител се решава всяка година на заседание на консултативния съвет по тютюн - орган, включващ представители на земеделското министерство и браншовите организации в сектора. Разпределението на средствата се прави на база общия бюджет, като се определя ставка на килограм за всяка от четирите сортови групи тютюн - "Басми", "Кабакулак", "Бърлей" и "Вирджиния".

Къде е проблемът тази година?

- Напрежението от последните дни в тютюневия сектор е свързано именно с разпределението на средствата по сортове. Преди седмица на заседание на консултативния съвет по тютюна е било предложено за първи път средствата да бъдат разделени и по признак големина на производителя. Предложението е фермерите, които имат регистрирано производство до 2028 килограма, да имат по-висока единична ставка за тютюна от сорта "Басми" - 3.45 лв. за кг, а производители над този праг да получат 1.50 лв. за килограм от същия сорт. По думите на зам.-министъра на земеделието Цветан Димитров пред "Фокус" идеята е да се подкрепят максимален брой и по-високите цени ще са за близо 96% от тютюнопроизводителите. Големите компании обаче контрират с тезата, че те осигуряват работа за близо 50 хиляди души. По неофициална информация на "Капитал Daily" по-ниската субсидия ще засегне малко под 1500 производители. 

Така едрите тютюнопроизводители обявиха, че се готвят за протест, защото виждат дискриминация в предложените промени. Преди дни зам.-председателят на националната асоциация на тютюнопроизводителите Асен Кючуков (собственик на голямо стопанство в сектора) обяви, че той и негови колеги снемат доверието си от председателя на сдружението Цветан Филев, който подкрепял различните ставки. Самият Филев пък обяви пред БНР, че организацията не организира и няма да участва в стачки.

Защо субсидиите изкривяват пазара?

- Схемата за разпределението на субсидии за тютюн е крайно неефективна и води до сериозно изкривяване на пазара. В момента няма контролен механизъм, с който да се установи дали в действителност получаващите пари фермери се пренасочват към друга дейност, а според бившите министри на земеделието Мирослав Найденов и Димитър Греков това не е факт. Тази информация косвено се потвърждава и от данните на агроведомството и браншовите организации в сектора за повече засети площи с тази култура. А немногото производители и фирми, които наистина са се отказали от тютюна и вече са преминали към друго производство, продължават да получават средства.  Отделно от това даването на пари от държавния бюджет на "исторически" принцип осигурява конкурентно предимство на регистрираните преди 2009 г. производители пред започналите дейност след това фирми в сектора. Последните нямат право на субсидии, макар и да се конкурират на един общ пазар.